26 rzeczy, które powinieneś znać, chcąc tworzyć strony www

26-rzeczy-www

Jeśli zaczynasz swoją przygodę z tworzeniem stron internetowych, możesz czuć się przytłoczony tymi wszystkimi sprawami do rozwiązania i planowaniem przed rozpoczęciem. Poniższa lista, to 26 rzeczy, które powinieneś, powinnaś mieć gdzieś pod ręką zapisane, zanim przystąpisz do tworzenia strony www.


1. Domena

Wybierz nazwę, którą łatwo zapamiętać; wybieraj rozważnie i właściwie czy to gdy używasz domeny .com, .pl, .net czy jakiejś innej.
Czytaj więcej:
7 kroków jak dobrze dobrać domenę


2. Hosting

Wybierz ten najbardziej niezawodny i sprawdź jakiej pojemności potrzebujesz.
Czytaj więcej:
Jak wybrać hosting dla swojej strony www?


3. Tech

Masz do dyspozycji języki tj. HTML, CSS, PHP, jQuery, JavaScript itp.
Czytaj więcej:
HTML vs. CSS – Podstawowe różnice [wkrótce na blogu]


 4. Cel

Jaki jest cel Twojej strony – biznesowa, firmowa, e-commerce?


5. Układ i kolorystyka

Kolorystyka wpływa na odczucia związane z Twoją stroną. Zawsze preferowany jest prosty, schludny styl. Nie zapomnij też o stopce!
Czytaj więcej:
Psychologia kolorów, czyli co oznaczają barwy


6. Sitemap

Jasna i przejrzysta Sitemap’a (mapa serwisu) oraz jej schemat.


7. Treści

Twoja strona ma dostarczać użytkownikowi poprawnych i edukacyjnych treści. Określ kilka słów kluczowych aby 'podnieść’ stronę w wynikach wyszukiwania. Rodzaj treści tj. inny język, zdjęcia czy filmy mają wpływ na to jak szybko lub jak wolno ładuje się strona.


8. Odbiorcy

Powinieneś wiedzieć kim są odbiorcy, czytelnicy Twojej strony, dzięki temu będziesz mieć możliwość stworzenia treści, dopasowanych do nich. Możesz to zweryfikować podpinając nawet podstawową analitykę do strony, typu Google Analytics.


9. Reklamy

Nie umieszczaj za dużo reklam na swojej stronie. Jeśli nie są ważne, nie dodawaj ich wcale.


10. Wiadomości typu pop-up

Zrezygnuj z wiadomości pop-up. Jest to jeden z najbardziej irytujących form reklamy, przez długi czas ładowania a w dodatku czasami nie można ich zamknąć lub jest to bardzo problematyczne.


11. Atrakcyjny wygląd

Dobra strona powinna być prosta, ale profesjonalna.


12. Przyciski

Stwórz przyciski, które przyciągają wzrok oraz wzywające do działania (Call-to-action), tj. „Kup teraz” czy „Pobierz teraz”. Staraj się używać jaskrawych kolorów, tj. pomarańczowy czy żółty.


13. Tło

Możesz wybrać czyste, przejrzyste tło, kolorowe lub możesz rozważyć też tło jako wzorek. Jednak pamiętaj aby jednak dopasować je jak najbardziej do tematyki strony i nie używaj za wiele rodzajów teł – im prościej tym lepiej.


14. Obrazki

Starannie dobieraj obrazki, aby stworzyć odbiorcom niezapomniane wrażenia – powinny być dobre i zapadające w pamięci. A przede wszystkim nawiązywać do tematyki strony czy danej treści.


15. Prosta nawigacja

Użytkownik powinien łatwo znaleźć to, czego szuka.
Czytaj więcej:
User eXperience – czyli UX od podstaw [wkrótce na blogu]


16. Unikalność

Jest wiele dobrych stron w sieci, ale powinieneś swoją stworzyć tak, aby wyróżniała się spośród innych w jakiś sposób.


17. Świeżość

Utrzymuj swoją stronę aktualną, aby użytkownicy na nią wracali.


18. Optymalizacja

Dobra strona powinna być przyjazna dla wyszukiwarek. To znaczy, powinna być łatwa do znalezienia w wyszukiwarkach.


19. Różne przeglądarki

Dobra strona powinna wyświetlać się prawidłowo w popularnych przeglądarkach, tj. Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari.


20. Rozdzielczość ekranu

Dawniej projekty stron tworzono na szerokość 980px. Jednak od czasu gdy responsywność stron nabiera popularności, strona może być projektowana do szerokości 1230px.


21. Media społecznościowe (Social Media)

Połącz media społecznościowe ze swoją stroną www, aby ułatwić dzielenie się treścią.


22. Typografia

Dopasuj typografię strony. Czytelny font jest jak najbardziej ważny. Nie chcesz przecież aby ludzie musieli robić ’zeza’, aby odczytać tekst, bo Twoją stronę opuszczą szybciej niż na nią trafili.


23. Rejestracja

Jeśli odwiedzający muszą się rejestrować, aby korzystać z Twojej strony, daj im jakieś profity, kiedy to zrobią.


24. Śledzenie i analizowanie

Dzięki temu możesz obserwować co się dzieje na Twojej stronie, a także wiesz jak ją zoptymalizować. Wiesz też kto czyta Twoje artykuły, kto Cię odwiedza, z jakiej przeglądarki korzysta czy z jakiego rejonu świata pochodzi.


25. Zapewnienie bezpieczeństwa

Odwiedzający muszą czuć się bezpiecznie, jeśli zostawiają jakieś informacje o sobie na Twojej stronie. Szczególnie jeśli muszą podawać swoje dane kontaktowe czy numer karty kredytowej.


26. Stopka

Stopka może nie być najważniejszym elementem na stronie, ale dobrze zaprojektowaną stopką, możesz zaimponować odwiedzającym.


Źródło: Downgraf

Leave a Reply