Ćwiczenia na Kreatywność – Pobudź ją w sobie
Na świecie żyje 7 miliardów ludzi i każdy z nich ma swoją kreatywność na jakimś poziomie – niższym lub wyższym. Niezależnie od tego na jakim jest poziomie, zawsze warto trochę ją poćwiczyć.
Kreatywność w dużej mierze kojarzy się z twórczym myśleniem, wieloma pomysłami. Często mówi się, że osoba kreatywna ma milion myśli na minutę, a w każdej sytuacji widzi możliwość jej polepszenia. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ tak to właśnie jest – kreatywność to jeden z wielu procesów w naszym mózgu, który odpowiada właśnie za te czynności. Idąc tropem Cioci Wikipedii:
Kreatywność (postawa twórcza; od łac.creatus czyli twórczy) – proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne, to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań. Alternatywna, bardziej codzienna definicja kreatywności mówi, że jest to po prostu zdolność tworzenia czegoś nowego.
Często bywa jednak tak, że choćby ze względu na nieodpowiedni zawód bądź nieznających się na psychologii osobowości przełożonych, ta kreatywność znacząco spada. Przykładem może być sytuacja, gdy ktoś kto uwielbia pisać książki, zaczyna pracować jako murarz na budowie – na początku stara się dostosować do standardów pracy, później jednak próbuje te standardy jakoś ulepszyć i wymyśla nowe rozwiązania, a gdy okazuje się, że jest ignorowany, zaczyna stawać się jednym ze zwykłych robotników. Jak to mówią – z kim się zadajesz, takim się stajesz; a też nie od dziś wiadomo, że najbliższe 5 osób, z którymi najczęściej przebywamy, wpływa na nas najmocniej – zarabiamy średnio tyle co oni, myślimy w podobnych kategoriach, robimy podobne rzeczy.
Co jednak zrobić, aby ta kreatywność nie spadła do poziomu, hmm… podłogi?
To proste – wystarczy ją ćwiczyć!
Idąc dalej tym tropem, poniżej znajdziesz kilka ćwiczeń, które pomogą Ci podtrzymać lub rozwinąć swoją kreatywność, ale pod jednym warunkiem – że będziesz ćwiczyć regularnie, czyli minimum raz w tygodniu, a najlepiej codziennie.
Co widzisz na obrazie?
Otwierasz jakąś stronę z obrazkami (tak, może to być google images) i wpisujesz tam „photomanipulation” – osobiście polecam Behance. Otwierasz przykładowo 5 obrazków, bierzesz kartkę i długopis i zapisujesz co na nich widzisz, z czym Ci się ten obraz kojarzy, z jaką osobą, piosenką, książką, przysłowiem – im więcej zapiszesz tym lepiej. Zapisz sobie te obrazy w zakładkach przeglądarki i wróć do nich za jakiś czas (jeśli ćwiczysz codziennie, wróć za np. 2 tygodnie, jeśli ćwiczysz co tydzień, wróć za miesiąc lub dwa) i powtórz na nich to ćwiczenie, a następnie porównaj opisy – z reguły albo jest ich więcej albo zauważasz więcej szczegółów i opisujesz bardziej książkowo zamiast „widzę to i to, kojarzy mi się to z tą sytuacją, tą książką…”.
3 wyrazy
Weź z półki jakiś słownik, a jeśli go nie masz może to być dowolna książka bądź gazeta. Otwórz go/ją na dowolnych stronach i wskaż losowo palcem 3 słowa, następnie je zanotuj na kartce i poszukaj słowa, które kojarzy się z wszystkimi trzema.
Opowiedz historię
Ćwiczenie to warto wykonywać w parach lub w grupach osób, ale nie ma żadnych przeciw wskazań, aby ćwiczyć samodzielnie. Otóż zaczyna się od tego, że musisz na swojej kartce zapisać 5 równoważników zdań – jeśli ćwiczysz sam, wymyślasz sam, jeśli w grupie – grupa Ci je podaje (czyli przykładowo musisz zapisać: różowy słoń, biała kartka, ładna pogoda, piękna dziewczyna, głośna muzyka i z tych 5 haseł tworzysz historię). Warunkiem jest stworzenie historii, która zawiera wszystkie 5 zwrotów.
Nowe zastosowanie
Bardzo proste ćwiczenie – wybierasz jeden z przedmiotów, które znajdują się koło Ciebie i wymyślasz dla niego przynajmniej 20 (a najlepiej więcej) zastosowań. Przykładowo wybierasz ołówek i na kartce zapisujesz 20 zastosowań ołówka. Na początku będzie łatwo, ponieważ będą pojawiać się standardowe (logiczne) zastosowania przedmiotu, ale przeważnie w okolicach 10-15 zaczynają pojawiać się nietypowe zastosowania (kreatywne) wykorzystania go.
Dwie kolumny
Jak nazwa wskazuje, tworzymy na kartce dwie kolumny i w lewej wpisujemy losowo wybrane słowa, a w prawej równoważniki zdań. Następnie dopasowujemy słowa z lewej strony do równoważników wg. schematu: „słowo jest jak równoważnik zdania bo…”. Jak to wygląda w praktyce:
Ptak | Czarna walizka |
Głośnik | Szara ściana |
Komputer | Atrakcyjna kobieta |
Ptak jest jak Atrakcyjna kobieta, bo najpierw siada koło Ciebie, a po chwili odlatuje.
Głośnik jest jak Czarna walizka, bo może być plastikowy, a może być skórzany.
Komputer jest jak Szara ściana, bo i w to i w to możemy się wpatrywać bez sensu godzinami.
Co by było gdyby…
Z jednej strony jest to jedno z podstawowych pytań Coachingowych, z drugiej jednak – świetne ćwiczenie na kreatywność. Polega na tym, że zadajemy sobie pytanie „Co by było gdyby…” i dopowiadamy np. „…słońce zaczęło się oddalać od Ziemi” – im bardziej abstrakcyjne tym lepsze, bo więcej pomysłów może przyjść do głowy, a właśnie o to chodzi!
Myślę, że każdy wybierze coś dla siebie spośród tych 6 ćwiczeń do regularnej pracy nad sobą. 🙂
Leave a Reply