Jak zarabiać na grafice będąc Freelancerem?

jak-zarabiac-na-grafice-bedac-freelancerem

Podstawą do zarabiania na projektach graficznych jest na pewno umiejętność poparta doświadczeniem, które z kolei jest poparte dobrym portfolio. Gdy już to mamy, możemy myśleć o zarabianiu na swoich umiejętnościach.

Metod zarabiania na, czy to projektach graficznych, czy to na stronach internetowych czy choćby na muzyce – ogólnie mówiąc, na freelancingu, czyli pracując jako wolny strzelec, jest kilka, a w tym wpisie postanowiłem skupić się na 6 z nich.


1. Praca na etacie

Okej, może to nie jest praca jako freelancer, ale jeśli pracujesz zdalnie – możesz ją tak traktować. Jest to generalnie jedna z prostszych metod zarabiania na grafice, nawet jeśli się nie dogadasz co do pracy zdalnej, to i tak pracujesz jako grafik, webmaster, kompozytor czy kim tam chcesz być jako freelancer. W mniejszych miastach praca na etacie w agencjach reklamowych, marketingowych czy innych miejscach, gdzie możesz znaleźć pracę jako grafik jest w dużym stopniu ograniczona, głównie ze względu na ilość takich miejsc, która jest zwykle niewielka. Dla takich osób są jednak inne możliwości zarabiania.


2. Zlecenia online

Z pomocą dla osób z mniejszych miejscowości (i nie tylko) przychodzą serwisy z ogłoszeniami na zlecenia, tj. Oferia , Oferteo czy Freelanceria, gdzie zleceniodawcy dodają ogłoszenia, w których informują kogo szukają do jakiej pracy. Z reguły ogłoszeń o projekty reklam, brandingu, stron internetowych jest całe mnóstwo, więc na pewno jest szansa znalezienia czegoś dla siebie, a później wystarczy wysłać propozycję współpracy i czekać na zgłoszenie się zleceniodawcy. Na Faceboooku także są liczne grupy, w których można znaleźć takowe zlecenia, np. „freelancerzy” czy „mam pracę dla freelancera/znajomy szuka pracy”, choć na takich grupach gdy tylko pojawia się zapytanie, niemalże od razu pojawia się wysyp odpowiedzi osób, które zrobią zlecenie za półdarmo.


3. Zlecenia z polecenia

Aby otrzymać zlecenia z polecenia warto byłoby zaopatrzyć się w jakieś portfolio, składające się choćby z kilku realizacji. Dlaczego? Jeśli ktoś z Twoich znajomych usłyszy od swojego znajomego, że zajmujesz się jakimś projektowaniem, zapewne ten znajomy szukający grafika będzie chciał zobaczyć co potrafisz, a jeśli potrafisz tylko w teorii… może być ciężko o jakiekolwiek zlecenie. 😉
Kliknij tutaj i dowiedz się „Po co Ci Portfolio?”
Jak zacząć poszukiwania zleceń przez polecenia? Najprostsze będzie wrzucenie na tablicę na Facebooku informacji, że np. zaczynasz bawić się w projektowanie i szukasz zleceń na jakieś grafiki. Na początku jeśli nie masz doświadczenia, zrób kilka projektów za darmo, aby raz – podszkolić się, dwa – mieć co pokazać w portfolio. Później możesz próbować szukać płatnych zleceń.


4. Konkursy

Często jest to nazywane właśnie mianem „konkursów”, ale przez wiele osób jest to mocno hejtowana metoda pracy dla projektanta. Powodem jest to, że wiele osób uważa iż jest to wyzyskiwanie grafika. Są to głównie osoby, które po zrealizowaniu projektu do konkursu nie zostały wybrane i nie wiedzą co z takim projektem zrobić, więc często tacy początkujący projektanci, wyrzucają projekty w kosz – a przecież jeszcze można było na tym zarobić.
Można z powodzeniem stwierdzić, że jest to alternatywa dla zleceń online, z tą różnicą, że tutaj wykonujemy projekt od razu po przeczytaniu briefu, a tam pełny brief otrzymujemy dopiero gdy zostaniemy wybrani spośród wielu.
Serwisów, gdzie można znaleźć tego typu konkursy swego czasu było wiele. Najpopularniejszym jest Freelancer.pl i możemy tam znaleźć mnóstwo zleceń w postaci konkursów. Decydując się na udział w którymś wykonujemy projekt, publikujemy na stronie zlecenia, jeśli zostanie wybrany – zgarniamy określoną kwotę po odliczeniu wszystkich kosztów. Jeśli nie zostanie wybrany, projekt taki możemy z powodzeniem spróbować sprzedać.


5. Sprzedaż w projektów

Jeśli projekt konkursowy, który wykonałeś, wykonałaś nie spodobał się zleceniodawcy, zawsze możesz dalej na nim zarobić, sprzedając go w internecie. Serwisów do tego jest sporo, a najpopularniejsze to Market Envato oraz Creative Market – różnica między nimi jest taka, że w tym pierwszym czekamy na akceptację projektu (jeśli zostanie zaakceptowany idzie do sprzedaży), a w drugim wszystko co dodamy jest gotowe do sprzedaży. Pamiętaj tylko aby zmienić bądź usunąć nazwę aby nie było problemów w przyszłości.
Możesz też przygotować jeden projekt, np. stronę internetową, wysłać ją na Envato, a później tylko ulepszać i aktualizować, tak jak to zrobili twórcy najpopularniejszego motywu do WordPressa – Avada, który na moment pisania tego wpisu osiągnął już sprzedaż w ponad 300 tysiącach egzemplarzy.


6. Zdjęcia stockowe

Skoro już przy sprzedaży projektów jesteśmy, warto także wspomnieć o sprzedaży zdjęć – w końcu grafik to też może być fotograf lub jego asystent, który retuszuje zdjęcia. 🙂 Często zdarza się, że wykonane zdjęcie samo w sobie jest już super, ale czasami warto nieco rozjaśnić, przyciemnić, coś wymazać, aby uzyskać fajny efekt. Takie właśnie zdjęcia można później sprzedawać w serwisach ze zdjęciami stockowymi, a jest ich sporo – Fotolia/Adobe Stock, Shutterstock, DepositPhotos czy choćby odłam Marketu Envato – PhotoDune. Po wrzuceniu zdjęcia czekamy na akceptację przez moderatora, a gdy już zaakceptuje zaczynamy sprzedaż. 🙂


Myślę, że te 6 sposobów to najlepsze i najskuteczniejsze metody zarabiania jako projektant – freelancer. Jeśli masz jeszcze jakieś inne, które przychodzą Ci do głowy, a są wg. Ciebie skuteczne – śmiało daj znać w komentarzu. 🙂

2 comments

comments user
David

wyciagnalem wiele wnioskow i informacji z tego artykulu wiec dzieki ;D

    comments user
    Paweł Wierzchowski

    Super, takie wiadomości zawsze cieszą! 🙂
    Powodzenia zatem!

Leave a Reply