Logo, logotyp, sygnet – O co z tym wszystkim chodzi?
Często wiele osób, głównie tych, które rozpoczynają swoją przygodę z projektowaniem i identyfikacją wizualną, ma problem z rozróżnieniem trzech prostych pojęć, jakimi są logo, logotyp oraz sygnet. Dowiedz się co oznaczają i czym się różnią!
Wbrew pozorom jest to dość ważne zagadnienie, bo co, jeśli klient powie, że chce sam sygnet – nawet jeśli jesteś początkującym nie wypada strzelić gafy i zadać pytanie w stylu „Mam Panu zrobić jakiś pierścionek ?”
To co prawda przykład wymyślony i dość rzadko można się spotkać z taką sytuacją na początku swojej graficznej przygody. Częściej takie sytuacje pojawiają się, gdy klientem jest jakaś większa firma, tudzież korporacja, w której zleceniodawca dokładnie wie czego chce, ale raczej niewielu początkujących ma z takowymi klientami styczność. Wcale to nie oznacza, że takie sytuacje się nie zdarzają. Owszem, zdarzają się, ale tacy projektanci tworzą projekt często sprzeczny z oczekiwaniami klienta i oczekują za nie np. 50zł. Może wiele osób to rozbawi, ale jest to fakt. Jest to śmieszne, ponieważ jeśli zleceniodawcą jest wielka korporacja można spokojnie oczekiwać od nich kilkunastu a nieraz kilkudziesięciu tysięcy i więcej. Dlaczego takie sytuacje mają miejsce ? Głównie przez to, że firma zamiast zgłosić się do profesjonalisty, wybiera syna brata męża córki, który coś tam rysuje i ma 15 lat.
Może dość tej paplaniny o nieprawidłowościach w systemie, bo nie takie założenie tego artykułu. Mianowicie artykuł ten ma za zadanie przedstawienie podstaw, dotyczących logo – pokazać czym tak na prawdę jest logo, czym logotyp różni się od loga oraz czym jest ten sygnet, skoro nie pierścieniem, a na końcu zaprezentuję kilka różnych rodzajów log.
Czym jest logo ?
Co przychodzi Ci na myśl, kiedy wymieniam nazwę marki, taką jak Nike? Prawdopodobnie słynna "fajka" tej firmy. (...)
Logo to znak graficzny używany do wizualnego wyrażenia tego, co ma być zidentyfikowane. Pomaga marce odróżnić się od konkurencji - widząc "złote łuki" McDonald's, nie myślisz o Burger Kingu. ~Gareth Hardy
Gdy wychodzisz na spacer po mieście niemalże na każdym kroku możesz zobaczyć jakieś loga. Oglądając telewizję lub gazetki reklamowe widzisz loga. Gdyby nie one nie byłbyś/byłabyś w stanie rozróżnić tego, czy produkt, który kupujesz, to faktycznie ten, który widziałeś w reklamie. Idąc do sklepu po mleko raczej nie wchodzisz i mówisz „Poproszę litr mleka” tylko np. „Poproszę litr mleka Łaciate” (czy jakieś inne, jakie lubisz).
Tak więc logo służy do identyfikacji produktów – gdyby nie ono, wszystko mogłoby wyglądać tak samo, a nikt nie byłby w stanie rozróżnić kto jest producentem.
Ok, wiemy mniej więcej do czego jest logo, ale nadal nie odpowiedzieliśmy sobie na pytanie „czym jest logo?”. W skrócie jest to znak graficzny identyfikujący produkty jakiejś firmy, osoby, kampanii czy organizacji. Loga wykorzystywane są głównie w materiałach reklamowych, tj. ogłoszenia w internecie, drukowane ulotki czy plakaty, a także w spotach telewizyjnych czy w filmach lub serialach, jako lokowanie produktu.
Czym jest logotyp ?
Wikipedyści zapewne powiedzą, ze logotyp i logo to to samo i nieważne jak się mówi. Po części jest to prawda, ponieważ logotyp może być logiem. Logo jest bardziej ogólne, natomiast logotyp to jak można łatwo z nazwy wywnioskować – logo typograficzne – logo-typ – oznacza to, że logotyp to sam napis, a logo to zwykle sygnet + napis.
Może zastanawiać dlaczego napisałem, że logotyp może być logiem. Otóż jest to często spotykany zabieg, w którym nie ma żadnych abstrakcyjnych znaczków – jest sam napis. Jeśli w to nie wierzysz spójrz na logo Coca Coli, Subway’a czy Google’a – wszystkie to loga złożone z samego tekstu = logotypy.
Czym jest sygnet ?
Skoro już wiesz czym jest logotyp to zapewne domyślasz się już czym jest sygnet. Tak, jest to ten znaczek obok napisu. Często jednak jest w tym przypadku podobnie, jak w przypadku logotypu. Mianowicie często jest tak, że sygnet występuje jako sam znak, bez logotypu i sam w sobie jest logiem. Prosty przykład – Apple Inc. Kiedyś de facto logo było emblematem (ukazywało Newtona siedzącego pod drzewem, a nad nim zwisało jabłko), ale aktualnie jest to nadgryzione jabłko i nie ma przy nim żadnego napisu. Podobnie Mitsubishi czy popularna stacja Shell.
Wersja pionowa i pozioma
Często można się spotkać również z informacjami, że wymagane logo powinno być dostarczone w formie pionowej oraz poziomej. Często możliwe jest zaprezentowanie tylko jednej wersji, np. w przypadku logotypów, sygnetów w postaci pojedynczych glifów lub monogramów czy emblematów zaprezentowanie wersji pionowej i poziomej jest zwykle niemożliwe – w takim przypadku wysyłamy klientowi co mamy. Natomiast jeśli możemy – wysyłamy obie wersje.
Czym tak właściwie są te wersje. Otóż wersja pionowa przedstawia logotyp pod lub nad sygnetem, natomiast wersja pozioma przedstawia logotyp obok sygnetu. Czasami można się spotkać z określeniami, tj. logo w kwadracie lub prostokącie, co oznacza to samo – logo w kwadracie = wersja pionowa, logo w prostokącie = wersja pozioma.
Kilka słów o księdze znaku
Logo może być używane w oryginalnych kolorach, a może być w innych kolorach. Logotyp może być z boku, a może być pod sygnetem. Wszystkie takie informacje powinna zawierać dołączana do zestawu dla klienta księga znaku.
Księga znaku to zbiór informacji oraz wskazań bądź zastrzeżeń, dotyczących zaprojektowanego loga. Najczęściej dostarczana jest podstawowa księga znaku, która zawiera:
- Logo oraz krótki opis z czego się składa (logotyp, sygnet),
- Minimalny rozmiar loga,
- Światło, czyli odstęp wszelkich treści, zdjęć itp od loga,
- Na jakich tłach można stosować logo,
- Jakich kolorów można używać,
- Niepoprawne zastosowanie (nieproporcjonalne skalowanie, nieodpowiednie kolory itp).
Rodzaje logo
Loga z góry można podzielić na kilka rodzajów – logo jako znak graficzny oraz jako logo typograficzne.
- Znak graficzny
- Znaki abstrakcyjne
- Emblematy
- Postacie
- Logo typograficzne
- Logotyp
- Pojedynczy glif
- Złożone monogramy
Znaki abstrakcyjne to krótko mówiąc proste, wymyślone znaczki, które w jakimś (mniejszym lub większym) stopniu nawiązują do działalności firmy. Przykłady: Nike, Seagate, Adidas czy choćby wspomniany wcześniej Apple Inc.
Emblematy to zwykle zamknięte w jakimś kształcie sygnet oraz nazwa, często połączone z różnymi drobnymi elementami, które nadają temu rodzaju logo specyficzny wygląd. Takie rodzaje loga najczęściej wykorzystywane są jako etykiety piwa czy innych napojów, ale nie tylko. Przykłady: Tyskie, dawne logo Apple, tarcza Lamborghini czy popularna kawiarnia Starbucks.
Postacie w logo to wbrew pozorom często spotykany zabieg. Dużą zaletą jest to, że postać zaprezentowana w logo może być łatwo wykorzystana zarówno w spotach reklamowych jak i materiałach drukowanych, dzięki czemu produkty takich firm są zapamiętywane na dłużej. Są także wykorzystywane jako loga drużyn sportowych, gdzie często postać ma zły wyraz twarzy. Przykłady: Ludzik z opon Michelin, biznesmen w kapeluszu z laską Monopoly, robot IconFinder czy drużyna sportowa Philadelphia Eagles.
Logotypy to również często spotykany rodzaj logo, pomaga on w dużej mierze w zwiększeniu rozpoznawalności nazwy marki. Przykłady: Producent napojów gazowanych Coca-Cola, wyszukiwarka internetowa Google, serwis internetowy Yahoo! czy producent aparatów cyfrowych, drukarek itp Canon.
Pojedynczy glif to rodzaj sygnetu często stosowany w różnych emblematach, ze względu na łatwe dostosowanie do kształtu, choć nie tylko. Często takie rodzaje logo są tworzone, m.in. ze względu na ich prostotę. Często można się spotkać z połączeniem glifu oraz znaku abstrakcyjnego, dzięki czemu wychodzi ciekawy kształt litery. Najczęściej glify to pierwsza litera nazwy danej marki, choć wiadomo, od każdej reguły są wyjątki. Przykłady: Marka samochodów Honda, sieć hoteli Qubus, producent oprogramowania Adobe czy serwis / aplikacja muzyczna Shazam.
Monogram to ostatni w tym zestawieniu rodzaj logo. Monogramem jest logo, a częściej sygnet, składający się z kilku liter, które tworzą jedną lub całkiem inny kształt, który często nawiązuje do produktów marki. Przykłady: producent perfum, biżuterii itp Chanel czy wydawnictwo książkowe Wiley.
To by było na tyle jeśli chodzi o podstawy dotyczące logo. Po więcej odsyłam do specjalistycznych książek na ten temat, tj. Logo Design Love czy Podręcznik projektantów logo wydawnictwa Helion – znajdziecie w nich na prawdę konkretną wiedzę na temat zarówno projektowania logo jak i pracy z klientem.
Jeśli macie jakieś uwagi odnośnie artykułu, znaleźliście jakieś błędy lub niejasności napiszcie o tym w komentarzu, a postaram się odpowiedzieć w miarę moich możliwości.
Leave a Reply