Plan Marketingowy – jak go przygotować?

plan-marketingowy

Jeśli masz już opracowaną marketingową strategię dla swojej marki, która zawiera zarówno misje, wizję jak i cele przedsięwzięcia, pora przygotować plan, który ją obejmie.

Jeśli jednak jeszcze nie masz przygotowanej strategii, sprawdź ten wpis: Strategia Marketingowa – od Podstaw.


Planując cokolwiek w swoim życiu, biznesie najpierw zaczynamy od tego dlaczego chcemy to zrobić, jak chcemy to zrobić i co chcemy osiągnąć – przynajmniej takie jest założenie. Gdy mamy już swoje dlaczego (strategię), wiemy co chcemy osiągnąć (cele) pozostaje doprecyzowanie tego jak to osiągnąć, czyli stworzenie w miarę możliwości jak najprecyzyjniejszego planu osiągnięcia tego.


Analiza rynku

Mówiąc o planie marketingowym danego przedsięwzięcia mamy w założeniu jakiś sposób promocji go, który przyniesie oczekiwane rezultaty, zwykle w postaci zysków. To o czym powinniśmy pamiętać na początku takiego planu, to właśnie analiza rynku, czyli analiza założeń i sprzedaży (np. ustalasz, że co tydzień, co miesiąc robisz raport i sprawdzasz czy to działa). Jeśli o analizie mowa, pojawia się też kwestia samego produktu i konkurencji – czy produkt istnieje czy jest nowy, czy jest na niego popyt, czy konkurencja jest czy jej nie ma, czy jest to duża korporacja czy małe przedsiębiorstwo. Innymi słowy, musisz prześwietlić każdy aspekt produktu, konkurencji czy kanałów dystrybucji.
We wpisie z ćwiczeniami na kreatywność podawałem ćwiczenie na wymyślenie nowych zastosowań przedmiotów codziennego użytku – świetnie nada się ono tuta, ponieważ możesz wymyślić dodatkowe zastosowania sprzedawanego produktu i wykorzystać je w promocji.

Budżet reklamowy

Na początku zapewne będzie niewielki, ale w perspektywie czasu powinien zacząć rosnąć wraz ze wzrostem sprzedaży (idąc tropem popularnej marki Amazon – zarobki są stałe i mają niewielkie wahania, natomiast przez to, że zysk rośnie, wszystko idzie w marketing).
To ile na niego przeznaczysz, przeważnie przełoży się na dochody. Jaka to będzie kwota, zależy to od Twoich możliwości – jedni inwestują 10% dochodów, inni 40%, a jeszcze inni 90%, także to od Ciebie zależy ile zainwestujesz. Ważne jest jedno – aby ten budżet był.

Analiza SWOT

Mówi się o niej dużo nie tylko w marketingu. Ma ona odniesienie do niemalże każdego aspektu życia i w wielu sytuacjach można ją zastosować. W marketingu jednak bardzo ważne jest określenie mocnych i słabych stron, możliwości i zagrożeń, ponieważ ułatwia nam to dalszą pracę, wiemy +/- czego możemy się spodziewać. Na temat analizy SWOT mógłbym napisać dość rozległy artykuł, ale póki go nie ma, odsyłam Was do Wikipedii, gdzie jest ona dość szczegółowo opisana: Analiza SWOT – Wikipedia.

Sytuacje kryzysowe

W każdej sytuacji mogą pojawić się jakieś kryzysy. Może to być przemęczenie, może system nie spełni wymagań, może zawiedzie czynnik ludzki – może być tego wiele w zależności od branży, produktu. Na każdą taką sytuację warto mieć przygotowany jakiś plan B, który w kryzysowej sytuacji pomoże nam z niej wybrnąć. Jak określić takie działania? Najlepszym rozwiązaniem będzie wypisanie w zespole jak największej ilości takich kryzysowych sytuacji, które mogą się przydarzyć, a następnie określenie działań do podjęcia w razie pojawienia się ich.


Mając już przygotowany taki plan marketingowy, warto zadbać o jakiś plan promocji, tj. plan publikowania wpisów na blogu, plan publikowania postów w social mediach. Przykłady i sugestie takich planów publikacji pojawią się w następnym wpisie już za tydzień, więc Stay Tuned! 🙂

Leave a Reply