Projektujemy Stronę WWW – Krok 1: Pomysł
Wszystko zaczyna się w głowie, od pomysłu. Również tworząc Stronę Internetową nie tworzysz jej na zasadzie „a coś tam sobie zrobię w internetach.”
Jeśli jednak jest inaczej i tworzysz stronę żeby coś tam było, żeby mieć swoją stronę niezależnie czemu poświęconą, jest to kiepskie rozwiązanie. Na początkowym etapie jej tworzenia przed przystąpieniem do jakiegokolwiek projektowania czy kodowania, warto zadbać o jak najbardziej konkretny opis, cel. Pomocny w tym wypadku może się okazać Business Model Canvas, a dokładniej jego prawa strona.
Idąc tym tropem…
I tak idąc dalej tym tropem, zacznijmy od środka, czyli Dlaczego chcesz mieć stronę, Jak chcesz ją rozwijać (chociaż na początku jakiś zarys się przyda) czy w końcu Co to ma być za strona – czy sklep internetowy z importowanymi dobrami, czy będzie to typowy blog z tekstem, a może tradycyjne portfolio prezentujące prace i ofertę. To czego potrzebujesz, określ sam, sama, a w kolejnym kroku określ klienta docelowego, do którego treści ze strony będą kierowane, a następnie sprecyzuj jakimi kanałami będziesz stronę promować – czy będzie to tylko fanpage na Facebooku, czy reklama AdWords czy może reklama w gazetach i innych mediach.
Często zdarza mi się słyszeć, że ktoś chce założyć bloga i pisać tam o tym, co go interesuje, co sprawia mu przyjemność. Początkowo może to być całkiem dobre rozwiązanie – piszesz o tym na czym się znasz, co robić lubisz, więc wpisów na blogu może pojawić się sporo. Idąc dalej, wgłąb Content Marketingu, znane hasło brzmi „Content is the King”, czyli „Treść jest Królem” – im więcej wartościowej treści tym więcej widzów, a im więcej widzów tym większa klikalność w reklamy, a im większa klikalność w reklamy tym większy zarobek (tak, na blogach można zarabiać).
Alternatywą dla Business Model Canvasu może być popularny w wyznaczaniu celów schemat SMART/ER, o którym wspomniałem nieco przy podstawach strategii marketingowej.
Na potrzeby tego wpisu uznajmy, że osoba tworząca stronę jest fotografem i chce na swojej stronie internetowej zaprezentować zdjęcia, które robi. Jego klientem są młode pary szukające fotografa na ślub, młodzież szukająca fotografa na studniówkę czy klienci biznesowi, którzy potrzebują typowo biznesowych sesji zdjęciowych.
Nasz fotograf mając w głowie zamysł na portfolio, powinien zorientować się w najnowszych trendach w projektowaniu. W tym celu warto poszukać inspiracji w miejscach, gdzie użytkownicy już dodali sporo swoich prac, tj.:
Awwwards.com
Awwwards to serwis, gdzie możemy zobaczyć najciekawsze, najbardziej innowacyjne i najbardziej kreatywne prace światowej klasy projektantów stron internetowych. Po otwarciu strony i wpisaniu w szukajce „photographer portfolio” pojawia nam się stosunkowo niewiele projektów, natomiast są to projekty wybrane przez zespół Awwwards jako najlepsze.
Dribbble.com
Dribbble to serwis łączący projektantów z całego świata, gdzie można złapać sporą dawkę inspiracji od zarówno czołowych jak i tych mniej znanych projektantów.
Behance.net
Behance to prawdopodobnie najpopularniejszy serwis, gdzie każdy artysta – zarówno projektant, fotograf jak i muzyk – mogą zaprezentować swoje prace. Dzięki funkcji Adobe Portfolio za $9.99 dostajemy możliwość stworzenia spersonalizowanego portfolio, do którego prace importowane są z Behance, a w pakiecie otrzymujemy także dostęp do Adobe Photoshop oraz Adobe Lightroom. Po otwarciu Behance, wpisaniu w szukajce „photographer portfolio” i ustawieniu filtra na Projekty WWW otrzymujemy pokaźną bazę projektów portfolio różnych fotografów, od których możemy coś podpatrzeć. 😉
ThemeForest.net
ThemeForest to nie typowy serwis do prezentacji prac, a serwis umożliwiający (za kilka procent prowizji) sprzedawanie swoich projektów. Ze względu na często dość restrykcyjne warunki, akceptacja projektu wiąże się już z dużym wyróżnieniem. Jest więc z czego wybierać, z czego się inspirować. Wystarczy wpisać „photographer portfolio” i nawet bez ustalania konkretnej podkategorii, otrzymujemy pokaźną bazę do inspiracji.
Podczas przeglądania projektów, warto mieć obok kartkę papieru i notować co jest wg. Ciebie fajne, co chcesz mieć również na swojej stronie, a następnie zapisywać projekty do zakładek.
W temacie szukania pomysłu i inspiracji, myślę, że temat niejako został wyczerpany, a jeśli macie jakieś pytania, piszcie śmiało w komentarzach. W kolejnym wpisie doprecyzujemy kwestie przeznaczenia Twojej strony internetowej. 🙂
Leave a Reply