Psychologia kolorów, czyli co oznaczają barwy
Często otrzymując zlecenie klient sam nie wie jakich kolorów chce użyć i określa, że chce np coś ciemnego lub w kolorze łososiowym. Oczywiście, kolorów jest wiele, ale nie bez powodu mamy palety podstawowe, rozszerzone, zatem chcąc abyśmy byli zrozumianym, dobrze jest stosować proste nazewnictwo…
Przestrzenie barwne
Często określane jako gamut czy gama barw. Dokładniej jest to zakres barw, które może wyświetlać dane urządzenie. Generalnie jest takich przestrzeni wiele, natomiast w tym artykule chciałbym skupić się na tych, które spotykane są najczęściej, mianowicie CMYK, sRGB oraz Adobe RGB.
Jak widać na powyższym wykresie najszerszy zakres ma ProPhoto RGB, natomiast wychodzi poza zakres barw widzialnych, dlatego też nie spotkamy go w monitorach, a częściej stosowany jest Adobe RGB, który, mimo tego, że ma mniejszy zakres, jest łatwiejszy do zauważenia ludzkim okiem.
Adobe RGB (Red Green Blue) często określana jest jako przestrzeń realistycznych kolorów. Jest wspierane przez firmę Adobe Inc. i obejmuje niemalże cały zakres przestrzeni CMYK i pełen zakres sRGB. Przestrzeń ta często stosowana jest w monitorach przeznaczonych dla fotografów / grafików DTP, którzy oczekują aby projekt wydrukowany był jak najbardziej zbliżony do tego, który widoczny jest na ekranie. Najpopularniejszymi firmami, które produkują tego typu monitory to NEC oraz Eizo, które obsługują zwykle do 99% przestrzeni Adobe RGB – ich ceny są wysokie, podobnie jak możliwości.
sRGB, czyli Standard RGB służy głównie do zastosowań nieprofesjonalnych i obejmuje większość używanych urządzeń – monitory, skanery, aparaty. Przestrzeń ta jest mniejsza od Adobe RGB, podobnie obsługuje mniejszy zakres CMYK, natomiast dla osób rozpoczynających swoją przygodę z fotografią, grafiką, jest wystarczająca. W miarę nabrania doświadczenia i chęci drukowania swoich zdjęć, projektów, dobrze byłoby zaopatrzyć się w sprzęt z Adobe RGB lub kalibrator, dla lepszego odwzorowania kolorów.
CMYK to przestrzeń stosowana w druku. Obejmuje cztery kolory tj. Cyjan, Magenta, Yellow, blacK – często te właśnie kolory można znaleźć w logach drukarni bądź agencji reklamowych. Jeśli zamierzasz wydrukować jakiś projekt najlepiej najpierw skalibruj monitor, a jeśli projekt, który wykonałeś, stworzyłeś w przestrzeni RGB, wypadałoby przekonwertować go do CMYK’a – jest to możliwe w większości programów graficznych, więc nie powinno Ci to sprawić problemów. Natomiast jeśli projekt wykonałeś w CMYKu i musisz wysłać go do podglądu klientowi (np. na maila) wyeksportuj go do formatu JPG w przestrzeni RGB – program automatycznie przekonwertuje kolory CMYK -> RGB. Co prawda kolory będą nieco inne niż w oryginalnym 'CMYKowym’ projekcie, ale będą najbardziej do nich zbliżone i zaoszczędzi to czasu na dopasowywanie kolorów z RGB do CMYKa.
Reasumując: Największy zakres ma Adobe RGB > sRGB > CMYK.
Barwy podstawowe i pośrednie
Barwy podstawowe to te, które są naturalne. Podstawowe zestawy kolorów, które po połączeniu dają barwy pośrednie (drugorzędne). Barwy pośrednie natomiast po połączeniu z barwą podstawową tworzą barwy, hmm… bardziej pośrednie ? Lepiej brzmi trzeciorzędne 🙂
Wiem, że może brzmieć to nieco zagmatwanie, więc najlepiej zobrazuje to poniższy wykres, dotyczący przestrzeni RYB – Red, Yellow, Blue :
Jak ten wykres rozumieć:
W środku są 3 kolory podstawowe – Żółty, Niebieski, Czerwony
Z połączenia tych kolorów podstawowych powstają barwy pośrednie (drugorzędne) – Zielony, Pomarańczowy, Fioletowy
Z połączenia barwy pośredniej z podstawową powstają jaśniejsze lub ciemniejsze odcienie.
W efekcie mieszania barw z przestrzeni RGB (Red, Green, Blue) powstają barwy z przestrzeni CMY (Cyan, Magenta, Yellow), które są w tym przypadku barwami pośrednimi. Po zmieszaniu barw z przestrzeni RGB i CMY powstają podobnie jak wyżej – ciemniejsze lub jaśniejsze odcienie, czyli np. pomarańczowy, fioletowy, jasno-zielony itp.
Kolory zimne
Są to kolory, które wywołują uczucie chłodu. Bazując na pierwszym wykresie w tym artykule – są to głównie odcienie z lewej strony i dołu, czyli odcienie zieleni, kolor niebieski czy fioletowy.
Zielony (pośredni)
Kolor zielony jest kolorem pośrednim, który powstaje z połączenia kolorów niebieskiego oraz żółtego. Mimo, że jest zaliczany do kolorów zimnych, posiada pozytywne znaczenie. Powoduje uczucie relaksu, odprężenia, dzięki czemu jest świetnym wyborem dla przedsiębiorstw, stawiających na ekologię, a że jest kolorem najbardziej dominującym w przyrodzie także oznacza nowy początek, rozwój, odnowę.
Niebieski (podstawowy)
Generalnie rzecz ujmując kolor niebieski jest często określany jako najzimniejszy ze spektrum barw. W kulturze zachodniej często kojarzony jest ze smutkiem. Jego znaczenie w dużej mierze zależy od odcienia i poziomu nasycenia – blade odcienie zaliczają się do uspokajających, natomiast jaskrawe dają efekt energetyzujący i odświeżający. Często jest on używany przez firmy chociażby w projektach logo, m.in. z tego względu, iż jest postrzegany jako najmniej 'groźny’ i wzbudza największe zaufanie.
Fioletowy (pośredni)
Fiolet najczęściej kojarzony jest z monarchią, szlachectwem czy luksusem, ale nie wszędzie. W Tajlandii jest on kolorem żałoby dla wdów. Najczęściej poza symbolizowaniem luksusu, oznacza także wyobraźnię i kreatywność, a także pomaga je zwiększać. Ciemne odcienie kojarzone są z bogactwem, monarchią, natomiast jasne (lawendowy) są uważane za romantyczne. Kolor fioletowy powstaje z połączenia barwy czerwonej i niebieskiej, jednocześnie przejmując w pewnym stopniu cechy obu.
Kolory ciepłe
Zalicza się do nich kolory czerwony, pomarańczowy, żółty oraz różne ich odcienie. Zwykle napełniają pozytywną energią oraz namiętnością.
Czerwony (podstawowy)
Często określany jest mianem najcieplejszego koloru w spektrum barw. Wiele osób się z tym zgadza, choć często można spotkać się z opinią, iż cieplejszymi wydają się być odcienie koloru pomarańczowego. Kolor czerwony oznacza głównie miłość, romans, ale także gniew, przemoc. Może symbolizować także wysoki status (czerwone dywany), ale także niebezpieczeństwo (sygnalizacja świetlna, etykiety ostrzegawcze).
W Chinach jest kolorem powodzenia i szczęścia, w niektórych kulturach wschodu jest także noszony przez panny młode w dniu ślubu. W Ameryce Południowej natomiast jest kolorem żałoby. Jest również symbolem komunizmu, a w Afryce został wykorzystany w kampanii RED.
Pomarańczowy (pośredni)
Jest kolorem powstającym z dwóch barw podstawowych – czerwonej oraz żółtej i podobnie jak w przypadku fioletu, w pewnym stopniu dziedziczy ich cechy. Promienieje on energią, ciepłem i jest głównie kojarzony z pozytywną energią, świtem. Przez to, że pomarańczowy jest również nazwą owocu, może kojarzyć się również ze zdrowiem oraz witalnością.
Żółty (podstawowy)
Żółć jest kolorem, który ludzkie oko najtrudniej 'trawi’, m.in. ze względu na swoją intensywność. Podobnie jak w przypadku koloru czerwonego, żółty powinien być stosowany oszczędnie do zaakcentowania jakiejś ważnej informacji. Może symbolizować szczęście, słońce, ale często jest też kojarzony z oszustwem i tchórzostwem.
Kolory neutralne / uniwersalne
Stosowane w projektowaniu zwykle jako tło, element podstawowy (np. typografia) lub zaakcentowanie przy bardziej jaskrawych i kolorowych projektach.
Czarny
Najpotężniejszy i najcięższy kolor w spektrum barwnym. Często kojarzony z luksusem, ale również ze śmiercią czy nieszczęściem. W projektach stron internetowych można natknąć się na czarne tła, które sprawiają wrażenie luksusu, wysokiej jakości produktów.
Biały
Biel najczęściej kojarzona jest z czystością, nieskazitelnością – co może wyjaśnić dlaczego fartuchy lekarzy czy pielęgniarek często są w tym kolorze. Kojarzony jest także z symbolem dobra, czego przykładem mogą być aniołowie, którzy często przedstawiani są w białych sukniach. Podobnie jak kolor czarny dobrze współgra z innymi kolorami i często stosowany jest w projektach jako kolor dla typografii.
Szary
Barwa powstająca z mieszania barwy czarnej oraz białej – w zależności od ich 'ilości’ może powstać ciemniejszy lub jaśniejszy odcień koloru szarego. Symbolizuje często monotonię, a w zależności od odcienia może być depresyjny, a może być również nowoczesny.
Brązowy
Kojarzy się głównie z ziemią, drewnem, naturą i jest często – w zależności od odcienia – zaliczany do kolorów ciepłych. W projektach graficznych rzadko jest stosowany jako kolor pierwszorzędny – zwykle stosuje się go jako element tła, często spotykany w teksturach drewna oraz kamieni.
Podsumowanie
Zielony – Nowy początek, urodzaj, natura
Niebieski – Spokój, odpowiedzialność, smutek
Fioletowy – Kreatywność, królewskość, bogactwo
Czerwony – Pasja, miłość, złość
Pomarańczowy – Energia, szczęście, witalność
Żółty – Szczęście, nadzieja, oszustwo
Czarny – Tajemniczość, elegancja, zło
Biały – Niewinność, czystość, cnota
Szary – Nastrojowy, konserwatywny, oficjalny
Brązowy – Naturalny, zdrowotny, rzetelny
W tym artykule zawarłem informacje na temat samych kolorów. Niedługo kolejny, w którym będą zawarte informacje m.in. o schematach mieszania barw, a także podam Wam narzędzia, które w dużym stopniu ułatwią Wam pracę z kolorami 🙂
Leave a Reply