Strategia Marketingowa – od Podstaw
Częstą przypadłością nowo powstających firm jest uważanie, że z marketingiem „jakoś to będzie” i liczą, że los jakoś przywiedzie do nich klientów. Życie jednak jest inne i warto zadbać o skuteczną Strategię Marketingową, która faktycznie przyciągnie do Ciebie klientów.
Zamiast odrzucać marketing na dalszy plan, warto jednak o niego zadbać, bo może i na początku klienci się pojawią, ale nie jest pewne, że będą powracać czy że będą za tydzień, miesiąc, rok… Dlatego też warto zadbać o skuteczną strategię, ponieważ nie każda przynosi oczekiwane rezultaty.
Czym tak właściwie jest Strategia Marketingowa?
(...) to reakcja na zadania stojące przed przedsiębiorstwem w sferze produkcji i sprzedaży jego wyrobów, a także (pośrednio) na „kłopoty” związane z wygospodarowaniem zysku pozwalającego na dynamiczny rozwój lub utrzymanie pozycji rynkowej. Nie oznacza to, że strategia marketingowa ma być opracowywana tylko w sytuacjach zagrożeń. Jest ona potrzebna w każdej sytuacji. Jest również bardzo ważne, aby była ona traktowana jako część ogólnej strategii rozwojowej przedsiębiorstwa.
Strategia powstaje w wyniku odpowiedzi na stawiane sobie pytanie: jakie cele sobie stawiamy i co trzeba zrobić, aby je osiągnąć. Należy również pamiętać, że w konkretnej sytuacji i konkretnym przedsiębiorstwie mogą istnieć różne cele pośrednie, ale zawsze prowadzą one do celu głównego (końcowego) – maksymalizacji zysku.
Źródło: Wikipedia
Podążając za informacjami zaczerpniętymi z Wikipedii, możemy stwierdzić, że są to kroki, które należy podjąć w sytuacjach, które występują w trakcie prowadzenia przedsiębiorstwa bądź jakiegoś przedsięwzięcia. Mowa tu zarówno o sytuacjach kryzysowych, gdy coś nie działa, nie idzie po naszej myśli, jak i o sytuacjach, gdy wszystko idzie świetnie.
Trudno się z tym nie zgodzić, dobrze mieć jakiś plan awaryjny w na gorsze lub lepsze chwile, ale jednak nie wyznaczymy ich, jeśli nie wiemy dokąd dane przedsięwzięcie zmierza – mamy punkt A, czyli jakieś właśnie przedsięwzięcie, ale musimy wiedzieć czego chcemy, co chcemy osiągnąć, czyli określić punkt B i wyznaczyć po linii drogę do przebycia, czyli strategię.
Zacznijmy od misji
Żeby cokolwiek marketingowego móc zdziałać, należy znać coś, czego nie ma jasno określonego wiele małych przedsiębiorstw, czyli misję firmy, przedsięwzięcia. Czym ona jest?
Misja przedsiębiorstwa - zestaw wartości akcentujący specyficzną rolę danej organizacji na rzecz otoczenia, tym samym uzasadniających istnienie danej jednostki.
Misja jest kierunkiem, który wyznacza sobie przedsiębiorstwo. Z misji wypływają różnego rodzaju cele (na poziomie taktycznym, strategicznym i operacyjnym).
Na podstawie misji, można sformułować spójną strategię komunikacji marketingowej, która ma na celu ciągłe dążenie do spełniania oczekiwań konsumenta. Misja, powinna być więc nastawiona na potrzeby klientów, dzięki czemu możliwe będzie zdefiniowanie na jej podstawie unikalnej propozycji wartości.
Źródło: Wikipedia
Chyba jedna z najprostszych definicji na Wikipedii. 😁 Upraszczając, jest to nasz Punkt A, czyli coś co mamy, co tworzymy i prowadzimy w oparciu o konkretne zasady. Misja taka powinna być jak najprostsza i łatwa do zapamiętania, najlepiej zawarta w jednym, krótkim zdaniu, w którym zawrzemy informacje tj. po co marka powstała, do czego dąży, do kogo kierowane są produkty bądź usługi oraz jakie potrzeby zaspokaja. Na temat tego jak zacząć oraz tego jak to robią najwięksi dużo można znaleźć w Bestsellerze Simona Sinek’a pt. „Zaczynaj od DLACZEGO” – opisuje tam szczegółowo złoty krąg (golden circle), o którym wspomina nieco w swoim wystąpieniu na TEDxPuget Sound.
Jeśli kojarzycie Canvas modelu biznesowego (Business Model Canvas), jest to dokładnie to od czego zaczynamy, czyli prawa jego strona.
Mamy misję, czas na Wizję
Idąc dalej, punktem B jest Wizja, czyli to jak widzimy dane przedsięwzięcie za rok, dwa, pięć czy dziesięć lat. Jest to miejsce w przyszłości, do którego dążymy, niezależnie czy jest to ilość klientów, wartość przedsięwzięcia czy poziom zysku.
Aby jakoś tą wizję urzeczywistnić, warto zamienić ją na konkretne cele – najlepiej w oparciu o popularny i skuteczny schemat SMART/ER. Wg tego schematu, nasz cel powinien być:
- Simple – Prosty, zrozumiały
- Measurable – Mierzalny, policzalny
- Achievable – Osiągalny
- Realistic – Realistyczny
- Time-bound – Określony w czasie, z datą końcową
- Exciting – Ekscytujący, podniecającym
- Recorded – Zapisany
Warto mieć takich celów kilka i powinny być powiązane z misją firmy, czyli np. nie zapisujemy „sprzedam 20kg ziemniaków do końca miesiąca” prowadząc księgarnię, ale raczej wtedy – „sprzedam 100 książek z działu Fantastyka”. 😉
W przypadku celów dotyczących strategii marketingowej, ważne jest aby były policzalne, ponieważ dzięki temu będziemy w stanie określić ROI (zwrot z inwestycji) czy to czy dana kampania faktycznie działa i przybliża nas do określonego celu.
Warto także dorzucić do celów dodatkowe, wspierające cele, które są mniejsze, ale również zadowalające – więcej o nich we wpisie pt. „Cele Wspierające – Pomóż swoim celom się zrealizować.”
Po określeniu misji oraz wizji wraz z celami, jesteśmy w stanie przystąpić do pracy nad Planem Marketingowym, ale o tym w kolejnym wpisie.
1 comment