User eXperience – czyli UX od podstaw
Projektując interfejsy stron internetowych czy aplikacji mobilnych często możemy natknąć się na termin UX, czyli User eXperience – co to tak właściwie jest?
I w zasadzie powyższy obrazek w dość precyzyjny sposób pokazuje czym jest, a właściwie czym różni się standardowe projektowanie (nazywane UI [User Interface – projektowanie interfejsów]) od projektowania User eXperience – zwykle projektant UI tworzy coś tak, aby było ładne, z kolei projektant UX tworzy coś tak, aby było (mocno upraszczając) użyteczne i przystosowane do odbiorcy.
A konkretniej…
Ale na obrazkach mamy odniesienie do UX w kontekście ścieżek – jak to się ma w kontekście projektowania interfejsów?
Powyższy plaster miodu Petera Morville’a zawiera w sobie wszystkie elementy, które powinien zawierać dobrze zaprojektowany interfejs:
- Przydatność, a więc zaspokajanie potrzeb odbiorców,
- Atrakcyjność, czyli odpowiednia, jasna i czytelna prezentacja,
- Dostępność, czyli dopasowanie produktu do odbiorców, uwzględniając niepełnosprawnych,
- Wiarygodność, czyli produkt musi zdobyć zaufanie odbiorców,
- Znajdowalność, czyli możliwość szybkiego znalezienia produktu m.in. w internecie,
- Użyteczność, czyli łatwe i wygodne używanie produktu,
- Zysk, zarówno dla producenta, firmy w postaci pieniędzy jak i dla odbiorcy w postaci zaspokojenia potrzeby.
Projektowanie user experience (ang. user experience design) to projektowanie produktów interaktywnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, aby interakcja z nimi dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń. Produkt powinien: prezentować się w sposób atrakcyjny dla użytkownika, być funkcjonalny, ergonomiczny, użyteczny, korzystanie z niego powinno sprawiać przyjemność i dawać satysfakcję. Aby osiągnąć swoje cele projektanci user experience wykorzystują zazwyczaj metodykę projektowania zorientowanego na użytkownika. Projektowanie doświadczeń użytkownika z powodzeniem stosowane może być nie tylko w odniesieniu do oprogramowania, ale również do całościowej obsługi klienta w marketingu[2]. Źródło: Wikipedia.org
To co na temat projektowania UX mówi Wikipedia prawdopodobnie omawia całokształt – ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, aby interakcja z nimi dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń. O to właśnie w tym chodzi, aby osoba po wejściu na stronę nie została zalana informacjami (patrz lingscars.com) lecz w prosty i intuicyjny sposób znalazła to co chce i ewentualnie została pokierowana do jakiegoś celu (np. kliknięcie w CTA czy zakup produktu).
Ważną cechą, którą wyróżniają się projektanci UX, a której często brakuje tym od UI jest Empatia, czyli zdolność odczuwania tego, co może ktoś inny odczuć po skorzystaniu z danego produktu. To właśnie dzięki empatii projektant ma możliwość lepszego dopasowania projektu do oczekiwań klienta, to właśnie dzięki niej często gęsto już na etapie wstępnej rozmowy z klientem w głowie projektanta UX pojawiają się konkretne przykłady, elementy, które okazują się strzałem w dziesiątkę. W życiu prywatnym często empatia bywa przekleństwem, ponieważ osoby takie często są niezbyt asertywne, ale wszystko można wyćwiczyć. 🙂
1 comment