User eXperience – czyli UX od podstaw

user-experience-ux-od-podstaw

Projektując interfejsy stron internetowych czy aplikacji mobilnych często możemy natknąć się na termin UX, czyli User eXperience – co to tak właściwie jest?

ux vs design


I w zasadzie powyższy obrazek w dość precyzyjny sposób pokazuje czym jest, a właściwie czym różni się standardowe projektowanie (nazywane UI [User Interface – projektowanie interfejsów]) od projektowania User eXperience – zwykle projektant UI tworzy coś tak, aby było ładne, z kolei projektant UX tworzy coś tak, aby było (mocno upraszczając) użyteczne i przystosowane do odbiorcy.


A konkretniej…

Ale na obrazkach mamy odniesienie do UX w kontekście ścieżek – jak to się ma w kontekście projektowania interfejsów?

Peter Morville's Honeycomb
Peter Morville’s Honeycomb

Powyższy plaster miodu Petera Morville’a zawiera w sobie wszystkie elementy, które powinien zawierać dobrze zaprojektowany interfejs:

  • Przydatność, a więc zaspokajanie potrzeb odbiorców,
  • Atrakcyjność, czyli odpowiednia, jasna i czytelna prezentacja,
  • Dostępność, czyli dopasowanie produktu do odbiorców, uwzględniając niepełnosprawnych,
  • Wiarygodność, czyli produkt musi zdobyć zaufanie odbiorców,
  • Znajdowalność, czyli możliwość szybkiego znalezienia produktu m.in. w internecie,
  • Użyteczność, czyli łatwe i wygodne używanie produktu,
  • Zysk, zarówno dla producenta, firmy w postaci pieniędzy jak i dla odbiorcy w postaci zaspokojenia potrzeby.

Projektowanie user experience (ang. user experience design) to projektowanie produktów interaktywnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, aby interakcja z nimi dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń. Produkt powinien: prezentować się w sposób atrakcyjny dla użytkownika, być funkcjonalny, ergonomiczny, użyteczny, korzystanie z niego powinno sprawiać przyjemność i dawać satysfakcję.
Aby osiągnąć swoje cele projektanci user experience wykorzystują zazwyczaj metodykę projektowania zorientowanego na użytkownika. Projektowanie doświadczeń użytkownika z powodzeniem stosowane może być nie tylko w odniesieniu do oprogramowania, ale również do całościowej obsługi klienta w marketingu[2].
Źródło: Wikipedia.org

To co na temat projektowania UX mówi Wikipedia prawdopodobnie omawia całokształt – ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, aby interakcja z nimi dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń. O to właśnie w tym chodzi, aby osoba po wejściu na stronę nie została zalana informacjami (patrz lingscars.com) lecz w prosty i intuicyjny sposób znalazła to co chce i ewentualnie została pokierowana do jakiegoś celu (np. kliknięcie w CTA czy zakup produktu).
Ważną cechą, którą wyróżniają się projektanci UX, a której często brakuje tym od UI jest Empatia, czyli zdolność odczuwania tego, co może ktoś inny odczuć po skorzystaniu z danego produktu. To właśnie dzięki empatii projektant ma możliwość lepszego dopasowania projektu do oczekiwań klienta, to właśnie dzięki niej często gęsto już na etapie wstępnej rozmowy z klientem w głowie projektanta UX pojawiają się konkretne przykłady, elementy, które okazują się strzałem w dziesiątkę. W życiu prywatnym często empatia bywa przekleństwem, ponieważ osoby takie często są niezbyt asertywne, ale wszystko można wyćwiczyć. 🙂


 

1 comment

Leave a Reply